Κυριακή, 4 Δεκεμβρίου 2011

Ο Μονόδρομος του Εθελοντισμού στα Σχολεία

Μια πρόταση με αφορμή τη συζήτηση για τη παιδεία στη τελευταία συνεδρίαση της Δημοτικής Κοινότητας Μοσχάτου

Γράφει ο Γιώργος Μαρίνος Παπανικολάου

Δεν χρειάζεται να παρακολούθησε κανείς τη τελευταία συνεδρίαση της Δημοτικής Κοινότητας Μοσχάτου για τη παιδεία στη πόλη για να καταλάβει, ότι υπάρχουν πολλά προβλήματα στα σχολεία και πολλές δυσκολίες στο έργο του Δήμου και των σχολικών επιτροπών (βλέπε φθορές, φωτοτυπίες, πετρέλαιο κ.α.).
Η κύρια αιτία του προβλήματος είναι σαφώς η περιορισμένη χρηματοδότηση από τη κεντρική εξουσία και η πολυπλοκότητα των διαδικασιών για θέματα προμηθειών για τις ανάγκες των σχολείων.
Επιπλέον οι συσσωρευμένες υποχρεώσεις προηγούμενων ετών δημιουργών ένα πρόσθετο πρόβλημα στη λειτουργία των σχολικών επιτροπών, που τρέχουν να καλύψουν κάθε κενό που εμφανίζεται.

Αν και προερχόμενος από την αντιπολίτευση δεν θα κατηγορήσω το Δήμο και τις σχολικές επιτροπές ότι δεν κάνουν σωστά τη δουλειά τους, αφού είδα ότι υπάρχει πραγματικό ενδιαφέρον για το έργο που έχουν αναλάβει.
Θα πω όμως ότι δεν υπάρχει δημιουργικότητα και θέληση για ρήξη με το παρελθόν.
Η έλλειψη δημιουργικότητας έχει να κάνει μάλλον και με την πολυπλοκότητα των διαδικασιών των προμηθειών και την έλλειψη εμπειρίας σε οικονομικές και λογιστικές διαδικασίες.
Από την άλλη φαίνεται ότι δεν υπάρχει όμως πρόθεση για ρήξη με τα παρελθόν, η αποφυγή της αναζήτησης ευθυνών για κακοδιαχείριση των παλιότερων σχολικών επιτροπών συμβαίνει μάλλον για να μην χαλάσουμε τις καρδιές μας, στη λογική του «Περασμένα-ξεχασμένα».

Λαμβάνοντας υπόψη τις αδυναμίες του Δήμου και των σχολικών επιτροπών, σε τοποθέτηση μου στη τελευταία συνεδρίαση, πρότεινα την εθελοντική προσφορά υλικών και υπηρεσιών από γονείς και κηδεμόνες μαθητών.
Η εθελοντική εργασία από γονείς για παρεμβάσεις μικρής έκτασης σε σχολικά κτίρια, υπάρχει ως ανεπίσημο μοντέλο εθελοντικής εργασίας σε μικρές κοινότητες, όπου οι δυνατότητες της τοπικής αρχής είναι περιορισμένες.
Το να βάψει για παράδειγμα ένα τοίχο ένας γονιός ή να φτιάξει το χαλασμένο μεντεσέ σε ένα παράθυρο ή να αλλάξει τη καμένη λάμπα, είναι ενέργειες που προφανώς ούτε το ρόλο του Δήμου υποκαθιστούν ούτε φυσικά γίνεται εκμετάλλευση της προσφοράς του γονιού/κηδεμόνα.
Αυτές οι μικρές παρεμβάσεις μπορούν να λειτουργήσουν θετικά όχι μόνο στη συντήρηση των σχολικών κτιρίων αλλά και στην ανάπτυξη ενός αισθήματος ευθύνης γονιών και μαθητών για τη κατάσταση του σχολικού κτηρίου, αφού πολλές φορές η έλλειψη παιδείας από το σπίτι είναι υπεύθυνη για τη καταστροφική συμπεριφορά μαθητών απέναντι στη δημόσια περιουσία.
Είναι πράγματι αλήθεια ότι όσοι έχουμε εικόνες από την επαρχία, πως εκεί τα σχολικά κτίρια είναι πολύ καλύτερα, πιο ζεστά, πιο οικεία, πιο καλά συντηρημένα, όχι γιατί οι δήμοι και οι κοινότητες εκεί λειτουργούν πιο αποτελεσματικά, αλλά γιατί οι γονείς και οι μαθητές, η Κοινότητα δηλαδή, δείχνουν μεγαλύτερο ενδιαφέρον για την κατάσταση των υποδομών.

Πάνω σε αυτή τη πρόταση μπορώ να προσθέσω το εξής που αφορά και τους νέους:
Οι ίδιοι οι μαθητές μπορούν να αναλάβουν πρωτοβουλίες σε συνεργασία με τις διευθύνσεις των σχολείων, για εικαστικές παρεμβάσεις σε τοίχους που έχουν λερωθεί από άσχημα lettering ή συνθήματα.
Μια ζωγραφική ή ένα όμορφο graffiti σε ένα τοίχο που έχει λερωθεί, έχει μεγάλη πιθανότητα να λειτουργήσει και ως ασπίδα για άλλα κακόγουστα lettering ή συνθήματα.

Στις μέρες της Κρίσης πρέπει να βρούμε δημιουργικούς τρόπους για να ξεπεράσουμε τις δυσκολίες που προκύπτουν.
Σήμερα η αφύπνιση της Κοινωνίας των Πολιτών αποδεικνύεται με τις εθελοντικές παρεμβάσεις σε δημόσιους χώρους (πχ πάρκα, παραλίες, ελεύθεροι χώροι κλπ).
Η δυναμική αυτή δείχνει ότι η ανάληψη δράσης από τους ίδιους του πολίτες και τις κοινότητες είναι μονόδρομος για να κάνουμε τη καθημερινότητα μας καλύτερη.  

Γιώργος Μαρίνος Παπανικολάου 
Μέλος ΔΣ Τοπικού Συμβουλίου Νέων Μοσχάτου

8 σχόλια:

  1. Φίλε Παπανικολάου η πρότασή σου την οποία άκουσα με ενδιαφέρον στη συνεδρίαση του τοπικού, για τέτοιου είδους δράσεις, είναι μια καλή πρόταση.
    Θέλω όμως να επισημάνω δυο τρία πραγματάκια.
    Οι γονείς των παιδιών{σύλλογοι γονέων} χρόνια τώρα με δικά τους έξοδα πραγματοποιούν προγράμματα μέσα στα σχολεία {θεατρικό παιχνίδι,ζωγραφική,χορούς,Νέες τεχνολογίες,κ.α.}
    πράγματα τα οποία σε άλλες χώρες γίνονται από το κράτος.Επομένως αυτό είναι ένα είδος εθελοντισμού για καλύτερη εκπαίδευση των παιδιών.Στα σχολεία του Μοσχάτου αυτή η δράση έχει χρόνια τώρα μεγάλη επιτυχία.Οι δάσκαλοι από τη μεριά τους παλεύουν με δικά τους χρήματα να προμηθευτούν πράγματα που θα κάνουν σωστότερη και αποτελεσματικότερη την διδασκαλία τους και πολλές φορές υποκαθιστούν την υποχρέωση του κράτους προς τα παιδιά.{βιβλία,Προγράμματα για υπολογιστές,έγχρωμα μελάνια,καρτέλλες,εκπαιδευτικά παιχνίδια κ.α.}Άλλοτε πάλι σε συνεργασία με τους γονείς πραγματοποιούν εκδηλώσεις με εθελοντική απογευματινή εργασία, για τον εμπλουτισμό των σχολικών βιβλιοθηκών,και την προμήθεια διαφόρων ειδών απαραίτητων για την εκπαίδευση των μαθητών στον εικοστό πρώτο αιώνα.{εκθέσεις βιβλίων,λαχειοφόρες αγορές,συνεστιάσεις κ.α.}
    Σε αυτούς τους τομείς τόσο οι σύλλογοι γονέων του Μοσχάτου όσο και οι δάσκαλοι, θεωρώ ότι δίνουν όλες τους τις δυνάμεις.ΚΑΙ ΑΥΤΟ ΕΙΝΑΙ ΕΘΕΛΟΝΤΙΣΜΟΣ.
    Εκείνο που δεν γίνεται ή γίνεται σε μικρό βαθμό είναι αυτό που ονομάζεται ΔΙΕΚΔΙΚΗΣΗ.Εδώ θα μπορούσαμε όλοι μας να είμαστε πιο διεκδικητικοί.
    Πέραν του συνδικαλιστικού οργάνου των δασκάλων δεν είδα μια ανακοίνωση από συλλόγους γονέων,από την ένωση γονέων και από κάποιο σύλλογο διδασκόντων για τα πολύ κακώς κείμενα της παιδείας σήμερα.{έλλειψη βιβλίων,υποχρηματοδότηση,ελλείψεις δασκάλων,κατάσταση κτιρίων κ.λ.π.}Αν γινόταν και αυτό τότε θα μιλάγαμε για αριστη λειτουργία των ασχολούμενων με την παιδεία.
    Τέλος όσον αφορά τις σχολικές επιτροπές θεωρώ ότι αυτές που παρέδωσαν μεγάλα ελλείματα κακώς τα παρέδωσαν,γιατί πρόκειται περί απλήρωτων δαπανών που ήταν σαφώς προυπολογισμένοι και απολύτως γνωστοί.π.χ.Ι.Κ.Α.
    Θέλω και εύχομαι οι νέες σχολικές επιτροπές να ακούν και να επιτύχουν στο έργο τους, αρκεί βέβαια οι πρόεδροί τους να μην βλέπουν τις δυσκολίες ανυπέρβλητες, γιατί απλώς δεν είναι και όσοι θεωρούν ότι πρέπει να παραιτηθούν λόγω φόρτου εργασίας να το κάνουν τώρα.
    Άλλωστε υπάρχουν και οι αντιπρόεδροι οι οποίοι απ ότι μαθαίνω έβγαλαν την λάντζα στην πρωτοβάθμια σχολική επιτροπή.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Νομίζω ότι πρόκειται για μια πολύ καλή πρόταση. Φτανει όμως να υλοποιηθεί. Γι αυτό απαιτείται η συστηματική προώθηση του εθελοντισμού από τον Δήμο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Κύριε Παπανικολάου τα λέτε σωστά, όμως μην περιμένετε μόνον το Δήμο ή τις Σχολικές Επιτροπές. Βάλτε θέμα για δράση και του ΤΟΣΥΝ. Ας μην περιοριστούμε στους κλασσικά εμπλεκόμενους.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. * Συγνώμη αν δεν ήμουν απόλυτα σαφής. Εννούσα στην εθελοντική δράση υπερ των σχολείων πρέπει να αναλάβετε κι εσεις ένα κομμάτι. Η ηλικιακή σας συγγένεια με τα παιδια του Λυκείου και του Γυμνασίου θα βοηθούσε πολύ στην αποκατάσταση τουλαχιτον σε προβλήματα ρύπανσης με παράλογο λεττερίνγκ. Ευχαριστώ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Καταρχάς ευχαριστώ για τη φιλοξενία.

    @Δάσκαλο
    Αγαπητέ Δάσκαλε, αυτά που μεταφέρεις είναι στο ίδιο κλίμα με όσα πρότεινα. Πράγματι όπου υπήρξε και υπάρχει δημιουργικότητα και πρωτοβουλίες από τα μέλη της σχολικής κοινότητας (δάσκαλοι/καθηγητές, μαθητές, γονείς/κηδεμόνες), τα σχολεία ξεχώρισαν, γιαυτό και κάποια σχολεία έχουν καλό όνομα, γιατί υπάρχουν καλοί δάσκαλοι, δημιουργικοί μαθητές και δραστήριοι γονείς.
    Η κεντρική ιδέα της σκέψης μου είναι μια: Ας πάρουμε τη ζωή μας στα χέρια μας!

    @Αλκή
    Πράγματι θα μπορούσαμε να συνεισφέρουμε πολλά ως Το.Συ.Ν. στο διάλογο με τους νέους, δυστυχώς όμως για λόγους που δεν είναι καλό να αναφερθούν εδώ, το όργανο έχει πολύ καιρό να λειτουργήσει.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. ν.υ.χ.τ.ο.λ.ο.υ.λ.ο.υ.δ.ο4 Δεκεμβρίου 2011 - 11:53 μ.μ.

    Το ζήτημα παραμένει πάντα το ίδιο. Η δημοτική αρχή - η όποια δημοτική αρχή - έχει αυτιά. Κύριε Ευθυμίου επειδή ξέρω ότι διαβάζετε τα blogs, θα κάνετε τίποτα σε μιά πρόταση που είναι δημιουργική? Και επιτέλους δεν είναι η ώρα να δημιουργηθεί μια ομάδα Εθελοντισμού στον δήμο και την πόλη?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. @ Γιώργος Μαρίνος Παπανικολάου
    Αγαπητέ φίλε δεν κάναμε τίποτα το σημαντικό.
    Κάναμε το αυτονόητο και μάλιστα με χαρά.
    Άλλωστε από καιρό εσύ και το blog σου χαίρουν της εκτίμησης μας.
    Το άρθρο σου με πολύ ξεκάθαρο τρόπο και με ωραία αφήγηση παρουσιάζει ένα σημαντικό θέμα και παράλληλα υπογραμμίζει (χωρίς αντιπολιτευτικές υστερίες) το κενό που υπάρχει.
    Κι εμείς, μέσα από την αρθρογραφία μας στο ΜοσχατουΠολις, πιστεύουμε ότι είναι ώρα μιας γενικότερης ανασύνταξης της κοινωνικής πολιτικής και των αντίστοιχων δομών του δήμου μας και παράλληλα της διατύπωσης μιας νέας αντίληψης και της εφαρμογής κοινωνικών δράσεων όπου ο εθελοντισμός θα κατέχει κορυφαία θέση.
    Το άρθρο σου έχει μάλιστα επίκαιρη σημασία, όχι μόνο για τα όσα συμβαίνουν και έρχονται σε βάρος του κοινωνικού συνόλου, αλλά και από το γεγονός ότι η 5η Δεκεμβρίου (σήμερα δηλαδή) είναι η Ημέρα του Παγκόσμιου Εθελοντισμού.
    Προτείνω μάλιστα ο Δήμος Μοσχάτου Ταύρου, οι κοινότητές μας, οι Δημοτική Επιτροπή Διαβούλευσης, τα Σχολεία όλων των βαθμίδων, οι Σχολικές Επιτροπές, το ΤΟΣΥΝ, οι Δημοτικές Παρατάξεις, οι σύλλογοι, και ότι άλλο, να προχωρήσουν σε μια ημερίδα ή διημερίδα σχετικά με τον Εθελοντισμό και την δημιουργία Επιτροπής που θα οργανώνει δράσεις και θα συντονίζει τις επιμέρους δραστηριότητες του κάθε φορέα.
    Ναι, «Ας πάρουμε τη ζωή μας στα χέρια μας»!

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Τα σχόλια αναγνωστών γίνονται με δική τους ευθύνη!!!
Παρακαλούμε αποφεύγετε τις οξύτητες και τα εκτός θέματος σχόλια